Programma
13:00 |
Registratie en ontvangst |
13:30 |
Opening programmaProf.Dr. Jaap van Meere, emeritus professor in de bio- en neuropsychologie van de ontwikkelingsstoornissen aan de Rijksuniversiteit van Groningen. Met meer dan 150 publicaties in de internationale vakliteratuur en het begeleiden van 15 promovendi richtte zijn wetenschappelijk onderzoek zich met name op kinderen en volwassenen met ADHD, autisme, metabole stoornissen zoals PKU en CHT en motorische stoornissen zoals cerebrale parese. Daarnaast is hij hoofdredacteur van het Wetenschappelijk Tijdschrift Autisme. |
13:35 |
![]() Het belang van ouderparticipatie bij interventiesDrs. Cissy Canninga , is orthopedagoog-generalist, met een hart voor autisme en voor het onderwijs. Sinds 2003 is Cissy in het onderwijs actief voor het Steunpunt Autisme, met name in de regio’s Delft en Westland. Naast haar werk in het onderwijs heeft Cissy een eigen praktijk (Praktijk Canninga) van waaruit zij kinderen en jongeren met autisme begeleidt en coacht. Tevens werkt zij als gedragswetenschapper voor het Samenwerkingsverband VO Westland. Sinds 2002 is zij ook werkzaam als ouder-kind Kanjertrainer vanuit haar eigen praktijk en ontwikkelde ze samen met Jolanthe Overgaauw de Kanjertraining Plus, voor ouders en kinderen met (vermoeden van) ADHD en/of ASS. ![]() Drs. Jolanthe Overgaauw , is orthopedagoog met jarenlange ervaring in de jeugdhulpverlening en de (basis- en midden-)GGZ. Zij is gespecialiseerd in het werken met kinderen met ADHD en vindt het essentieel om niet alleen het kind, maar ook de omgeving actief te betrekken bij behandeling en begeleiding. Naast individuele behandelingen heeft Jolanthe ruime ervaring met het geven van groepstrainingen. Haar eigen praktijk, Praktijk4Kids BV, is licentiehouder van de Kanjertraining voor ouder en kind in de regio Rijnmond-Rotterdam. Jolanthe ontwikkelde samen met Cissy Canninga de Kanjertraining Plus, voor ouders en kinderen met (vermoeden van) ADHD en/of ASS. ToelichtingHet betrekken van ouders bij de behandeling van kinderen met autisme kan van cruciaal belang zijn. Door hen actief te betrekken bij het behandeltraject, krijgen zij inzicht in de specifieke behoeften en gedragingen van hun kind. Zo kan je hen leren hoe zij hun kind kunnen coachen bij het toepassen van de geleerde vaardigheden (in het dagelijks leven) en daarmee versterken ze tegelijkertijd hun eigen opvoedvaardigheden. Daarnaast worden ouders zich meer bewust van hun eigen voorbeeldrol. Door zelf positief gedrag te tonen en hierin consequent te zijn, creëren zij een positief en veilig leerklimaat. Dit gezamenlijke leerproces heeft impact op de directe omgeving van het kind. Het stimuleert een positieve en begripvolle thuissituatie, waarin kinderen zich veilig en gesteund voelen om (nieuwe) vaardigheden te oefenen en toe te passen. Wat in de training wordt geleerd, kan thuis verder worden uitgebouwd en versterkt. Door samen te leren en te oefenen ontstaat een stevige basis om positieve veranderingen duurzaam te verankeren in het dagelijks leven. Beide sprekers putten uit voorbeelden uit eigen praktijk met de Kanjertraining Plus, deze richt zich op zowel kinderen als hun ouders. |
14:20 |
![]() Autisme: Waarom worden alternatieve behandelingen gebruikt en wat kunnen we daarvan leren?Kim Jonkman, is onderzoeker en coördinator bij het Nederlands Autisme Register aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Ze promoveerde op het onderwerp autismezorg en ondersteuningsgebruik, en deed onderzoek naar zowel reguliere als alternatieve vormen van ondersteuning, bekeken vanuit het perspectief van ouders, volwassenen met autisme en professionals. Persoonlijke ervaringen vormen een belangrijk uitgangspunt in haar onderzoek, dat aansluit bij actuele discussies over passende, mensgerichte zorg. ToelichtingWaarom kiezen ouders en volwassenen met autisme voor alternatieve therapieën, zoals diëten, supplementen of homeopathische interventies, terwijl deze vaak geen wetenschappelijke basis hebben? In deze lezing neem ik jullie mee in mijn onderzoek naar het gebruik van alternatieve behandelvormen bij autisme. We bespreken welke vormen populair zijn, hoeveel mensen ze gebruiken, en vooral: waarom. Wat zoeken autistische personen in deze vormen van hulp – en wat zegt dat over hun ervaringen met de reguliere zorg? Daarnaast sta ik stil bij wat we hiervan kunnen leren in de praktijk. Want achter de keuze voor alternatieve therapieën schuilen vaak reële zorgen en onvervulde behoeften. Wat kunnen reguliere professionals doen om beter aan te sluiten? Welke elementen (zoals aandacht, tijd of maatwerk) worden gemist? We reflecteren samen op hoe alternatieve therapieën niet alleen kritisch bekeken, maar ook begrepen kunnen worden als een signaal van wat mensen missen in de reguliere zorg. |
15:00 |
Koffie- theepauze |
15:30 |
![]() Autisme en cultuur: leren werken met het Culturele InterviewDr. Cor Hoffer , is cultureel antropoloog en socioloog. Hij heeft ruime ervaring als sociaalwetenschappelijk onderzoeker en trainer, o.a. bij GGZ-organisatie Parnassia Groep. Thans verzorgt hij als zelfstandige trainingen voor diverse beroepsgroepen in de gezondheidszorg: onder meer huisartsen, POH’s, wijkverpleegkundigen, GGD-medewerkers, logopedisten, schoolpsychologen i.o. en GGZ-zorgverleners. (Zie voor meer informatie: www.corhoffer.nl) ToelichtingProfessionals die kinderen en volwassenen met autisme begeleiden krijgen naast psychische en gedragsaspecten ook te maken met de invloed van diverse culturen en levensbeschouwingen. De diversiteit aan achtergronden van cliënten en hun naasten is soms groot en complex. Dit kan van invloed zijn op visies op en omgang met autisme. Ook is het hulpzoekgedrag van cliënten soms anders dan professionals gewend zijn. Dat geldt ook voor levens- en opvoedingsstijlen, waarbij identiteitsvorming een belangrijke rol kan spelen. In zijn lezing legt Cor eerst uit wat de kern van cultuursensitief werken in de zorg is en gaat hij in op culturele aspecten van autisme. Vervolgens illustreert hij aan de hand van voorbeelden hoe cultuursensitieve communicatie de begeleiding van cliënten met autisme ten goede komt. Hierbij introduceert hij het Culturele Interview. Dit is een methodiek om het gesprek tussen professionals en cliënten met een andere culturele achtergrond te stimuleren. We gaan hier ook kort mee oefenen. |
16:25 |
Slotwoord en borrel |
17:00 |
Afsluiting |